Nagymihály Bálint: Education for life in the danish way, schools that make everyone happier / Életre nevelés dán módra

Időpont:
augusztus 27., szombat
09:00 - 10:30

Helyszín:
SEEEN-pad


In Denmark a new educational model was defined in the 19th century based on the criticism of the traditional school system. The højskole, which translates to “folk high school” had a significantly different, liberal approach to education and it quickly became popular in all the Nordic countries.

It’s purpose was to enable common people to become active citizens in the new democratic system. Therefore, instead of the theoretical knowledge it put focus on students and their potentials, social life, balanced challenges and support and emphasized equality between teachers and students.

In Denmark, they are very popular ever since their introduction: adults from all ages attend courses of several months which also includes accommodation at the school.

A partnership program enables hungarian students since the 1990’s to attend these courses each year with a scholarship, as well. One of the member institutes visited by many hungarians is Vestjyllands Hojskole, which puts emphasis on self sufficiency and sustainable living in it’s educational programme.

At the event, some of the former students share what it meant for them to take part in such a unique learning opportunity. Besides, you will also get to know details of everyday, and what morning assemblies look like, or how your self esteem and social awareness increases in a hojskole.

The presenter is a long-time volunteer at Gyüttment festivals who spent 6 months at Vestjyllands Hojskole and 1 day at 2 other schools in Denmark.

 

MAGYARUL:

Életre nevelés dán módra – avagy az iskola, ahol mindenki boldogabbá válik

A Skandináv országokban a 19. századtól vált elterjedtté egy szabadabb, a “poroszos” iskolai rendszertől gyökeresen eltérő modell, a folkehøjskole – szó szerinti fordításban népfőiskola.

A bentlakásos iskolák a demokratikus forradalommal egyidejűleg, a formális iskolai rendszer kritikáján alapulva kívánták a társadalom széles rétegeit felkészíteni az aktív polgárrá válásra és a boldog életre.

Filozófiájának alappilléreit a kezdetek óta az oktatás módszerének és kereteinek szabad megválasztása, a száraz tudásanyag helyett a diákok és a bennük rejlő potenciál, a közösségi élet fókuszba állítása, a kihívások és a támogató hozzáállás egyensúlya, tanár és diák egyenrangú együttműködése jelenti.

Dániában a hagyományos képzésekkel összehangoltan működő szabad iskolák különböző formái a mai napig igen népszerűek úgy a tizenévesek, mint a felnőttek körében.

Egy partnerségi programnak köszönhetően, az 1990-es évek eleje óta minden évben több magyar diák is ösztöndíjjal tölthet 3-6 hónapot a dán népfőiskolák valamelyikén, köztük az önellátásra és fenntartható életmódra nevelő Vestjyllands Hojskole-n is.

Az előadáson közülük osztják meg néhányan, mit is jelentett nekik egy ilyen, hazánkban alig elképzelhető atmoszférában élni és tanulni. Emellett szó lesz a hojskole-élet egyéb jellegzetességeiről, a reggeli gyűlések menetéről, illetve arról, hogyan erősíti az önbizalmat, és a közösség iránti felelősségtudatot egy ilyen iskola.

Az előadó 2018-ban, első Gyüttment fesztiválja után töltött fél évet a Vestjylland-i intézményben, és azóta is tartja velük a kapcsolatot, valamint 2 másik népfőiskolán is eltöltött 1-1 napot.

Scroll to Top