Gyüttment Fesztivál 2019, Szekszárd-Sötétvölgy külső kommunikációja
Készítette: Tóth Miklós és Forrai Mária
- Kommunikációs feladatok 2019-ben
A Gyüttment Fesztivál mellett idén vállaltuk az “Egy nap – városi ökobandázás” megrendezését is, amelynek programszervezésében és kommunikációjában vett részt a kommunikációs munkacsoport. A Fesztivál eseményeinek száma is jelentősen nőtt, a tavalyi 200-al szemben idén 300 programot tartottunk. A két tényezőnek köszönhetően elmondható, hogy a kommunikációs munkacsoport idén kb. másfélszer annyi feladatot kapott, mint tavaly.
- Kommunikációs csatornák
2.1 Facebook
A Facebook követői számot a lassú növekedés jellemzi. A követők számában jelenleg a középmezőnyben vagyunk, összehasonlításképp: Művészetek völgye: 74 ezer, Everness: 36 ezer, Bánki tó: 19 ezer, Simplicity: 3 ezer, HUG 2500 követőnél tart. A látogatói aktivitás (lájkok, megosztások száma stb.) viszont jobb, mint az Everness-é, és megközelíti a Művészetek völgyét. Ez azt jelenti, hogy bár kisebb a bázisunk, de erősebben kötődnek hozzánk, mint a nagyobb fesztiválokhoz.
A Facebook sajnos egyre szűkmarkúbban kezeli a megosztásokat, emiatt érezhetően visszaesett az egyes posztok elérése. A megosztásoknál a FB idén az interakciók közül a beszélgetéseket részesíti előnyben, ezért a jövőben a kommenteket elősegítő posztokkal lehet nagyobb eléréseket kapni, valamint nagyobb hangsúlyt kell fektetni az alternatív kommunikációs csatornákra. A kommentelések kezelése viszont elég sok befektetett energiát igényel.
Az idei fesztivál esemény 21 ezer embert ért el, ami ismét csak a FB szűkmarkúbb megosztási elvei miatt kevesebb, mint korábban, viszont elmondható, hogy ez a 21 ezer ember elég volt ahhoz, hogy behozza a szükséges látogatószámot, és ez a szám így is másfélszerese a követői bázisnak, ami biztosítja a stabil követői szám növekedést. Érdekes, hogy az Egy nap, városi ökobandázás eseményünk 68 ezer embert ért el, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a nagyvárost érintő programmal könnyebb megszólítani nagyobb célközönséget, és a kampány időszak is korábban, a nyári uborkaszezon előtt indult.
A fesztivál eseményébe posztolások száma:
június: 15
Július: 53
Augusztus: 115
Mivel a programleírások csak július közepétől kezdtek bejönni, ezért innentől tudtunk nagyobb erőkkel ezekről írni, júliusban átlagosan 0.6 poszt/nap, augusztusban már 3.8 poszt/nap aktivitással. Nagyjából még ugyanennyi posztszám jelent meg a facebook oldalunkon is. Idén kevesebb honlap linket osztottunk meg, ellenben sokkal több fotó/kollázs+ rövid szöveg, ami bár némileg kevesebb honlapra irányítást eredményez, de jobban követi a FB felhasználói szokásokat. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a rendszeres követői bázisunkat sikerült jól és alaposan tájékoztatni, a nulla hulladék témában is megfelelő tájékoztatást kaptak, idén is jellemző volt a nulla hulladékra való törekvés a látogatók között. A beérkezett autókban átlagosan 3 fő ült, ami elég jó arány, ezt a “Sötétvölgybe megyünk” FB csoporttal és jópár felvilágosító poszttal igyekeztünk segíteni. A telekocsi szerveződéseket azonban az excel fájlnál fejlettebb megoldásokkal lehetne még jobban segíteni, erre jó eszköz lehet pl. az applikáció.
2.2 Hírlevél
Bázisa folyamatosan emelkedik, most 1765 követőnél tartunk. A kampány során 5 db hírlevél ment ki (máj 1db, júl 2db, aug 2db), a megnyitási arány átlagosan 50%-os volt, így összesen kb. 4000 hírlevél megnyitást generáltunk, a linkre kattintási arány az utolsó két hírlevélnél elérte a 20%-ot, ami kb. 1000 linkreugrást jelent.
2.3 Instagram
Idén először használtuk az Instát a kampányban, jelenleg 867 követőnél tartunk, ezért már megéri külön foglalkozni vele, a #gyüttmentfesztivál hashtaget nemcsak mi, hanem a fesztiválozók egy része is használta, ezért a jövőben ezt érdemes lesz még tudatosabban alkalmazni.
2.4 Applikáció
Idén először Szabó Gábor jóvoltából volt a fesztiválnak saját applikációja. A szűk idő miatt csak androidos telefonra készült el, de elég jó visszajelzéseket kaptunk. A fesztiváltérkép, valamint a programok offline is elérhetőek voltak, ami a térerő hiányán tudott enyhíteni. Az appot Gábor szeretné tovább fejleszteni, közösségépítésre, telekocsi szervezésre is lehetne még használni. További fejlesztési lehetőség lenne a iPhone verzió, és az értesítések appon kívüli megjelenítése. Jelenleg 454-en regisztráltak az appon.
2.5 Honlap
A gyuttmentfesztival.hu honlapon idén is 12 külön aloldalon jelentek meg az egyes udvarok bemutatkozásai, programjai, cikkjei. A zéró hulladék irányelvek Ronnak köszönhetően idén kibővültek, a téma alaposan ki lett fejtve. Felkerültek a tavalyi évek fotóalbumai is. A honlap kb. 8 ezer látogatót fogadott, ami a tavalyi látogatószámmal közel megegyezik. A legtöbb programhoz idén is készült fotó és leírás.
2.6 Google keresések
A lenti grafikon az ún. buborékon kívüli (teljes lakosságra vonatkozó) elérést mutatja. Tehát, hogy hányan kerestek a google keresőjében az elmúlt 5 évben a “gyüttment” kulcsszóra.
Látható, hogy a fesztivál hatására idén is erőteljesen megnövekedett a téma iránt érdeklődők száma. A tavalyi értékhez képest valamivel kisebb aktivitás magyarázható a Budapesttől távolabbi helyszínnel, vagy az idén később elindított kampánnyal is.
Ha megnézzük a keresések térbeli elhelyezkedését, akkor a következő képet kapjuk:
Látható, hogy az elmúlt évek munkájának eredményeképp a Dunántúlon jelentős a gyüttment fogalom meggyökeresedése, ellenben Kelet-Magyarországon még nem indult el ez a folyamat. Külön eredményként felmutatható az idei fesztiválhelyszínt biztosító Tolna megyei aktivitás növekedése, láthatóan sikerült magunkra és a mozgalomra felhívni az emberek figyelmét.
3. Sajtómegjelenés
Idén első körben 40 direkt megkeresésünk volt, vagyis ennyi médiumnak küldtünk külön sajtóanyagot, tőlük 13-an adtak rólunk hírt. Rajtuk kívül még 11 médium foglalkozott velünk, heten átvették másoktól, vagy maguktól írtak rólunk, a többiek minket kerestek meg. Augusztus közepén kapcsolódott be Sipos Andráson keresztül Bogdán Tamás, az ő segítségével még 8 médium foglalkozott velünk valamilyen formában. Összesen tehát 32 megjelenésünk volt a hagyományos sajtóban. Ezen kívül 8 olyan Facebook csoportban jelentünk meg, amelyeket mi kerestünk meg, de az olyan partnereink, mint a Kislépték, az Élőfalu Hálózat, a Kisközösségi Program stb. szintén megosztották a beharangozóinkat. Ezen kívül több programtartónk saját magától is hirdette a fesztivált a Facebook oldalán, aki nem, azt külön megkértük, és megtették.
3.1 Médiamegjelenéseink:
Programturizmus: https://www.programturizmus.hu/ajanlat-gyuttment-fesztival.html
Civil Hírügynökség: http://civilhirugynokseg.hu/30877-2/
Magro: https://www.magro.hu/agrarhirek/a-videki-eletet-tanitjak-es-tanuljak-a-sotetvolgyben-a-gyuttmentek/
Zöldbolt: https://www.zoldbolt.hu/magazin/gyuttment-fesztival-2019
Harmonet: https://www.harmonet.hu/ajanlo/72077-gyuttment-fesztival-a-sotetvolgyben.html&harmo=253804
Szeretlekmagyarország: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/gyuttment-fesztival-2019-zero-waste-szekszard-sotetvolgy-programajanlo/
Port: a linket már törölték
Marie Claire: https://marieclaire.hu/kultura/2019/07/09/oko-3-izgalmas-hazai-fesztival-ahol-neked-is-ott-a-helyed/
ATV: https://www.youtube.com/watch?v=u1BrRxxwzto
Kossuth rádió: https://www.mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2019-08-26_09-15-00&enddate=2019-08-26_11-00-00&ch=mr1
Klasszik Rádió: élőben a fesztiválról, linket nem tárolnak
Antritt Rádió: fesztiválon voltak, utólag nincs link
Rádió 1 (Szekszárd): fesztiválon voltak, utólag nincs link
Kadarka: http://kadarka.net/egyeb/sotetvolgy-gyuttment-fesztival-2019
Élményem: http://elmenyem.hu/divat-eletmod/gyuttment-fesztival-2019/
Akik minket kerestek:
Turisztikai Magazin: nyomtatott
Színes Kéthetes Műsormagazin: nyomtatott
Muravidéki Magyar Rádió: http://www.rtvslo.si/mmr/prispevek/174557873
Akik valahonnan átvették:
Koncert: https://www.koncert.hu/koncert/gyuttment-fesztival-2019-augusztus22-63877
Kultkocsma: http://www.kultkocsma.hu/kornyezettudatos-elet-sotetvolgy-gyuttment-fesztival-2019/
Recorder.blog: https://recorder.blog.hu/2019/08/22/kornyezettudatossag_zajszennyezes_nelkul_elindult_a_gyuttment_fesztival
Mixonline: http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=165943
Evensi: https://www.evensi.com/gyuttment-fesztiva-2019-erlet-oetvolgy/329155964
Minimatiné: http://minimatine.hu/gyerekprogramok-hetvege-augusztus-23-25/
3.2 Facebook-csoportok
Vidéken újrakezdők, Biokert-önellátás-egészség, Permakultúra+agrár, Természetesen ház, zöldCivil, Önellátás?Vidéken?Találjunk egymásra!, Earthship baráti kör, Öko-logika
A sajtómegkereséseket a jövőben érdemes célzottabban elindítani. Amellett, hogy a fesztivál hírével megkeressük őket, az egyes programokról érdemes lehet a médiumokat felkeresni. Idén volt erre példa: a Karc Fm a “Neked való ház” programról készített műsort a programtartóval, amelyben megemlítették a Gyüttment Fesztivált is. Tehát konkrét programokkal keressük meg a sajtót, bár ennek feltétele, hogy hamarabb elkészül a programterv. Ehhezérdemes lenne feltérképezni, listázni a médiumokat profiljuk és programjaik alapján. Ezen kívül megbeszéltünk egy személyes találkozót Sipos Andrásékkal, hogy a jövőben milyen formában tudnánk együttműködni.
4. Kommunikációs munkák a fesztiválhelyszínen
A fesztiválon az infópultnál minden nap kikerültek a programok, az összes nap programja előre, valamint az adott napé A0-s méretben. Az udvaroknál jellemzően ki voltak téve a helyszínhez köthető programok, érdekes színfolt volt a KKP programkezdést jelző “rikkancs” megoldása 🙂
A tavalyi kb. 6 előadás felvétel helyett idén egy új megoldással, az előadókkal felvett 10-15 perces videóinterjúkkal próbálkoztunk. Az így elkészült videóinterjúk száma 40db lett, ezen felül készül 1db fesztivál hangulat videó is, amelybe drónfelvételek is kerülnek majd. Ezen felül készültek videó felvételek a zenekarokról, táncmulatságokról is. A videóinterjúkat heti rendszerességgel lehet majd megosztani, így a következő fesztiválig minden hétre jut majd egy-egy videóinterjú.
Idén először készítettünk a fesztivállátogatókkal hatásmérő és visszajelző felmérést, amelyből 135db interjú született, ami a közel 10%-os megszólítási arányával már reprezentatívnak mondható. Ennek eredményeivel egy külön elemzésben foglalkozunk.
A Kislépték segítségével idén tartottunk szörp- és lekvárversenyt is, amelynek kommunikációjában és zsűrizésében is részt vettünk. A jelentkezők száma alapján eredményes volt, érdemes a jövőben is folytatni.
A fesztiválhoz idén is készült térkép, amely többségében elnyerte a látogatók tetszését, sajnos az utolsó pillanatban pár helyszínváltozás történt, emiatt nem volt teljesen pontos a nyomtatott verzió, amit a helyszínen átnyilazással korrigáltunk, valamint a jövőben még részletesebb térképre lesz szükség.
A fotózás-videózás idén külön koordinátorral működött, ami nagyban segítette a hatékonyabb munkát. Mind fotókban, mind videókban jók vagyunk, a fotókat folyamatosan töltjük fel a https://www.flickr.com/photos/184853502@N05/albums/72157711245110503 flickr oldalra, ahová idén is összesen 1000 db válogatott fotó kerül fel. A 40 db interjú folyamatosan kerül majd ki a facebookra és az eGyüttment youtube csatornánkra.
5. Utókommunikáció
A fesztivál utáni kommunikáció a nagy terhelés miatt lassan indult el, a legszükségesebb feladatok, mint a talált tárgyak, valamint a szörpverseny eredményhirdetése megtörténtek. Elindult a fotók feltöltése, folyamatban van a hangulatvideó vágása (remélhetőleg az önkéntes találkozóra elkészül) és elindult a videóinterjúk feldolgozása is.
6. Összkép
A fesztivál kommunikációja összességében eredményesnek mondható. Soha nem fordult még elő, hogy ki kellett tenni a teltházas üzenetet, a visszajelzések is jellemzően pozitívak, általában jónak értékelték a program tájékoztatást, a nulla hulladék témában is tájékozottnak tűntek a látogatók. A munkát nehezítette a sokkal nagyobb feladatmennyiség és a rövidebb kampányidőszak. Viszont a tavalyi kommunikációs csapatnak több mint a fele idén is velünk tartott, ami hatékonyabb munkát eredményezett. A jó időjárás mellett az augusztusi kommunikációs hajrá is hozzájárulhatott, hogy végül teltházas lett a fesztivál.
7. Végezetül pár idézet a beérkezett szervezői értékelésekből
Hogyan értékeled az idei KOMMUNIKÁCIÓT?
“A tavalyinál intenzívebb volt. A sajtó terén lehetne még fejlődni, illetve kipróbálni másképp, erről majd szóban. 😉 És két fesztivál közötti kommunikáció, illetve kapcsolattartás a gyüttmentekkel jó lenne.”
“Jó volt. A fesztiválon készült képeket viszont már nagyon várják, ezzel egy kicsit el vagyunk késve.”
“Megfelelő volt”
“Szerintem ez idén kifejezetten erős volt, jóra értékelem…”
“A fesztivál promóciója, a jegyeladások ösztönzése a lehetőségekhez képest jól és szervezetten zajlott. Az FB oldalt rendszeresen válaszolták és frissítették, egyéb megjelenések is voltak (bár ezeket nem foglalták össze, nem osztották meg mind az FB-n), a fesztiválról magáról viszont kevesebb PR cikk és kölcsönös partner-poszt született, mint tavaly.
A fotósok-videósok koordinációja jó kézben volt. A képanyagot még mindig nem sikerült elérhetővé tenni, így annak minőségéről nincs infó…”
“Szerintem a fesztivál előtt nagyon pörgött, mindig volt vmi új infó a fb-on, feszt alatti-utáni megjelenések szerintem jók és pozitívak voltak. Fesztivál után keveslem a képeket, amik felkerültek a fb-ra, tavaly több volt szerintem és valahogy a fotósok is pörgősebbnek tűntek az előző évben.”
“Az előzetes kedvcsináló jó volt, utólag még lehetnénk jobbak azt hiszem, vagy csak keveset fészbukozom.”
8. A kommunikációs csapat
Komm felelős | Tóth Miklós |
Sajtó, Facebook posztok felelőse | Forrai Marcsi |
Sajtósegítők | Bogdán Tamás, Harazin Dorka, Csatlós Regi, Juhász Vera, Latorczai Balázs |
Facebook posztolók | Forrai Marcsi, Tóth Miklós, Harazin Dorka |
Ügyfélszolgálat | Illés Andi, Forrai Marcsi, Molnár Ildikó, Harazin Dorka |
Honlap fejlesztés | Tóth Miklós |
Honlap tartalomfeltöltés | Tóth Miklós, Castillo Károly, Forrai Marcsi, Juhász Vera |
Cikkírók | Tóth Miklós, Forrai Marcsi, Bartus Andi (zéró hulladék-sorozat), Petik Kata |
Insta, hírlevél kezelés, térkép | Tóth Miklós |
Fotó-videó koordinátor | Mélykúti Gergő |
Fotósok | Czirko Csaba, Bakonyi Zsuzsa, Ignáczy Adrienn, Máy Lili, Vincze Szabolcs, Hudák László, Jin Song Shen |
Videósok | Mélykúti Gergő, Bori Dániel, Takács Emőke, Jin Song Shen, Szalai Marietta (drón) |
App | Szabó Gábor |
Hatásmérő interjúztatók | Nemes Gusztáv, Orbán Éva, Balogh Pali, Sebők Lehel, Szenderák Gabriella, Castillo Károly, Nagymihály Bálint |
2019. Október 14.