Gyüttment Fesztivál 2019, Szekszárd-Sötétvölgy külső kommunikációja

Készítette: Tóth Miklós és Forrai Mária

  1. Kommunikációs feladatok 2019-ben

A Gyüttment Fesztivál mellett idén vállaltuk az “Egy nap – városi ökobandázás” megrendezését is, amelynek programszervezésében és kommunikációjában vett részt a kommunikációs munkacsoport. A Fesztivál eseményeinek száma is jelentősen nőtt, a tavalyi 200-al szemben idén 300 programot tartottunk. A két tényezőnek köszönhetően elmondható, hogy a kommunikációs munkacsoport idén kb. másfélszer annyi feladatot kapott, mint tavaly. 

  1. Kommunikációs csatornák

2.1 Facebook

FB követők számának növekedése (2017 okt. – 2019 okt.)

A Facebook követői számot a lassú növekedés jellemzi. A követők számában jelenleg a középmezőnyben vagyunk, összehasonlításképp: Művészetek völgye: 74 ezer, Everness: 36 ezer, Bánki tó: 19 ezer, Simplicity: 3 ezer, HUG 2500 követőnél tart. A látogatói aktivitás (lájkok, megosztások száma stb.) viszont jobb, mint az Everness-é, és megközelíti a Művészetek völgyét. Ez azt jelenti, hogy bár kisebb a bázisunk, de erősebben kötődnek hozzánk, mint a nagyobb fesztiválokhoz. 

A Facebook sajnos egyre szűkmarkúbban kezeli a megosztásokat, emiatt érezhetően visszaesett az egyes posztok elérése. A megosztásoknál a FB idén az interakciók közül a beszélgetéseket részesíti előnyben, ezért a jövőben a kommenteket elősegítő posztokkal lehet nagyobb eléréseket kapni, valamint nagyobb hangsúlyt kell fektetni az alternatív kommunikációs csatornákra. A kommentelések kezelése viszont elég sok befektetett energiát igényel. 

Az idei fesztivál esemény 21 ezer embert ért el, ami ismét csak a FB szűkmarkúbb megosztási elvei miatt kevesebb, mint korábban, viszont elmondható, hogy ez a 21 ezer ember elég volt ahhoz, hogy behozza a szükséges látogatószámot, és ez a szám így is másfélszerese a követői bázisnak, ami biztosítja a stabil követői szám növekedést. Érdekes, hogy az Egy nap, városi ökobandázás eseményünk 68 ezer embert ért el, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a nagyvárost érintő programmal könnyebb megszólítani nagyobb célközönséget, és a kampány időszak is korábban, a nyári uborkaszezon előtt indult. 

A fesztivál eseményébe posztolások száma: 

június: 15 
Július: 53
Augusztus: 115 

Mivel a programleírások csak július közepétől kezdtek bejönni, ezért innentől tudtunk nagyobb erőkkel ezekről írni, júliusban átlagosan 0.6 poszt/nap, augusztusban már 3.8 poszt/nap aktivitással. Nagyjából még ugyanennyi posztszám jelent meg a facebook oldalunkon is. Idén kevesebb honlap linket osztottunk meg, ellenben sokkal több fotó/kollázs+ rövid szöveg, ami bár némileg kevesebb honlapra irányítást eredményez, de jobban követi a FB felhasználói szokásokat. A visszajelzések alapján elmondható, hogy a rendszeres követői bázisunkat sikerült jól és alaposan tájékoztatni, a nulla hulladék témában is megfelelő tájékoztatást kaptak, idén is jellemző volt a nulla hulladékra való törekvés a látogatók között. A beérkezett autókban átlagosan 3 fő ült, ami elég jó arány, ezt a “Sötétvölgybe megyünk” FB csoporttal és jópár felvilágosító poszttal igyekeztünk segíteni. A telekocsi szerveződéseket azonban az excel fájlnál fejlettebb megoldásokkal lehetne még jobban segíteni, erre jó eszköz lehet pl. az applikáció.  

2.2 Hírlevél 

Bázisa folyamatosan emelkedik, most 1765 követőnél tartunk. A kampány során 5 db hírlevél ment ki (máj 1db, júl 2db, aug 2db), a megnyitási arány átlagosan 50%-os volt, így összesen kb. 4000 hírlevél megnyitást generáltunk, a linkre kattintási arány az utolsó két hírlevélnél elérte a 20%-ot, ami kb. 1000 linkreugrást jelent. 

2.3 Instagram

Idén először használtuk az Instát a kampányban, jelenleg 867 követőnél tartunk, ezért már megéri külön foglalkozni vele, a #gyüttmentfesztivál hashtaget nemcsak mi, hanem a fesztiválozók egy része is használta, ezért a jövőben ezt érdemes lesz még tudatosabban alkalmazni. 

2.4 Applikáció

Idén először Szabó Gábor jóvoltából volt a fesztiválnak saját applikációja. A szűk idő miatt csak androidos telefonra készült el, de elég jó visszajelzéseket kaptunk. A fesztiváltérkép, valamint a programok offline is elérhetőek voltak, ami a térerő hiányán tudott enyhíteni. Az appot Gábor szeretné tovább fejleszteni, közösségépítésre, telekocsi szervezésre is lehetne még használni. További fejlesztési lehetőség lenne a iPhone verzió, és az értesítések appon kívüli megjelenítése. Jelenleg 454-en regisztráltak az appon.

2.5 Honlap

A gyuttmentfesztival.hu honlapon idén is 12 külön aloldalon jelentek meg az egyes udvarok bemutatkozásai, programjai, cikkjei. A zéró hulladék irányelvek Ronnak köszönhetően idén kibővültek, a téma alaposan ki lett fejtve. Felkerültek a tavalyi évek fotóalbumai is. A honlap kb. 8 ezer látogatót fogadott, ami a tavalyi látogatószámmal közel megegyezik. A legtöbb programhoz idén is készült fotó és leírás.

2.6 Google keresések

A lenti grafikon az ún. buborékon kívüli (teljes lakosságra vonatkozó) elérést mutatja. Tehát, hogy hányan kerestek a google keresőjében az elmúlt 5 évben a “gyüttment” kulcsszóra. 

Látható, hogy a fesztivál hatására idén is erőteljesen megnövekedett a téma iránt érdeklődők száma. A tavalyi értékhez képest valamivel kisebb aktivitás magyarázható a Budapesttől távolabbi helyszínnel, vagy az idén később elindított kampánnyal is. 

Ha megnézzük a keresések térbeli elhelyezkedését, akkor a következő képet kapjuk:

Látható, hogy az elmúlt évek munkájának eredményeképp a Dunántúlon jelentős a gyüttment fogalom meggyökeresedése, ellenben Kelet-Magyarországon még nem indult el ez a folyamat. Külön eredményként felmutatható az idei fesztiválhelyszínt biztosító Tolna megyei aktivitás növekedése, láthatóan sikerült magunkra és a mozgalomra felhívni az emberek figyelmét.  

3. Sajtómegjelenés

Idén első körben 40 direkt megkeresésünk volt, vagyis ennyi médiumnak küldtünk külön sajtóanyagot, tőlük 13-an adtak rólunk hírt. Rajtuk kívül még 11 médium foglalkozott velünk, heten átvették másoktól, vagy maguktól írtak rólunk, a többiek minket kerestek meg. Augusztus közepén kapcsolódott be Sipos Andráson keresztül Bogdán Tamás, az ő segítségével még 8 médium foglalkozott velünk valamilyen formában. Összesen tehát 32 megjelenésünk volt a hagyományos sajtóban. Ezen kívül 8 olyan Facebook csoportban jelentünk meg, amelyeket mi kerestünk meg, de az olyan partnereink, mint a Kislépték, az Élőfalu Hálózat, a Kisközösségi Program stb. szintén megosztották a beharangozóinkat. Ezen kívül több programtartónk saját magától is hirdette a fesztivált a Facebook oldalán, aki nem, azt külön megkértük, és megtették.

3.1 Médiamegjelenéseink: 

Programturizmus: https://www.programturizmus.hu/ajanlat-gyuttment-fesztival.html

Civil Hírügynökség: http://civilhirugynokseg.hu/30877-2/

Magro: https://www.magro.hu/agrarhirek/a-videki-eletet-tanitjak-es-tanuljak-a-sotetvolgyben-a-gyuttmentek/

Zöldbolt: https://www.zoldbolt.hu/magazin/gyuttment-fesztival-2019

Harmonet: https://www.harmonet.hu/ajanlo/72077-gyuttment-fesztival-a-sotetvolgyben.html&harmo=253804

Szeretlekmagyarország: https://www.szeretlekmagyarorszag.hu/gyuttment-fesztival-2019-zero-waste-szekszard-sotetvolgy-programajanlo/

Fidelio: https://fidelio.hu/plusz/zero-hulladekkal-rendezik-meg-a-gyuttment-fesztivalt-szekszard-mellett-147694.html

Hvg: https://hvg.hu/elet/20190907_El_tudja_kepzelni_az_eletet_szemetesvodor_mosogatoszer_es_angol_WC_nelkul

Port: a linket már törölték

Marie Claire: https://marieclaire.hu/kultura/2019/07/09/oko-3-izgalmas-hazai-fesztival-ahol-neked-is-ott-a-helyed/

ATV: https://www.youtube.com/watch?v=u1BrRxxwzto

Kossuth rádió: https://www.mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2019-08-26_09-15-00&enddate=2019-08-26_11-00-00&ch=mr1

Karc Fm: https://www.mixcloud.com/karcfm/sp%C3%A1jz-2019-08-22-0900-1159-1/?fbclid=IwAR1zIyCSJnh-cQixm7buIPlP38wD2zVZGufVNhWTR5BFTft6OJ950Y4sJV0

Klasszik Rádió: élőben a fesztiválról, linket nem tárolnak

Antritt Rádió: fesztiválon voltak, utólag nincs link

Rádió 1 (Szekszárd): fesztiválon voltak, utólag nincs link

Kadarka: http://kadarka.net/egyeb/sotetvolgy-gyuttment-fesztival-2019

Teol: https://www.teol.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/sokszinu-es-kulonleges-programokat-kinalnak-a-negy-nap-alatt-1832662/

Cseppek: https://cseppek.hu/cikk/11818szelid-fesztival-a-nulla-hulladek-jegyeben-gyuttment-fesztival-a-sotetvolgyben?fbclid=IwAR0OJRtTrBcwLlLYEsDIKSWFUbTgK2KfMvaO-XzI0f8zCmagbJziJVQ-gcs

Artnews: http://artnews.hu/2019/08/18/szelid-fesztival-a-nulla-hulladek-jegyeben-gyuttment-fesztival-a-sotetvolgyben/?fbclid=IwAR1MhvYRWrWvUo4AY7r1Q_Pbn-TVYNj6uPZRQawdJT5eI49xQkPLC66Smd4

Élményem: http://elmenyem.hu/divat-eletmod/gyuttment-fesztival-2019/

Amdala: http://www.amdala.hu/szelid-fesztival-a-nulla-hulladek-jegyeben/?fbclid=IwAR1ZsHVRA0hBTRYq2PAb1Vi9Fvx1seUZd9UPcIrmdSbMhvZQfBml18qu53c 

Akik minket kerestek: 

Új Egyensúly: https://www.ujegyensuly.hu/helyem-a-vilagban/gyuttunk-lattunk-megmaradunk-szines-szagos-riport-a-gyuttment-fesztivalrol-interjuval-a-foszervezovel

Turisztikai Magazin: nyomtatott

Színes Kéthetes Műsormagazin: nyomtatott

Muravidéki Magyar Rádió: http://www.rtvslo.si/mmr/prispevek/174557873

Akik valahonnan átvették: 

Koncert: https://www.koncert.hu/koncert/gyuttment-fesztival-2019-augusztus22-63877

Kultkocsma: http://www.kultkocsma.hu/kornyezettudatos-elet-sotetvolgy-gyuttment-fesztival-2019/

Recorder.blog: https://recorder.blog.hu/2019/08/22/kornyezettudatossag_zajszennyezes_nelkul_elindult_a_gyuttment_fesztival

Mixonline: http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=165943

Evensi: https://www.evensi.com/gyuttment-fesztiva-2019-erlet-oetvolgy/329155964

Minimatiné:  http://minimatine.hu/gyerekprogramok-hetvege-augusztus-23-25/

3.2 Facebook-csoportok

Vidéken újrakezdők, Biokert-önellátás-egészség, Permakultúra+agrár, Természetesen ház, zöldCivil, Önellátás?Vidéken?Találjunk egymásra!, Earthship baráti kör, Öko-logika

A sajtómegkereséseket a jövőben érdemes célzottabban elindítani. Amellett, hogy a fesztivál hírével megkeressük őket, az egyes programokról érdemes lehet a médiumokat felkeresni. Idén volt erre példa: a Karc Fm a “Neked való ház” programról készített műsort a programtartóval, amelyben megemlítették a Gyüttment Fesztivált is. Tehát konkrét programokkal keressük meg a sajtót, bár ennek feltétele, hogy hamarabb elkészül a programterv. Ehhezérdemes lenne feltérképezni, listázni a médiumokat profiljuk és programjaik alapján. Ezen kívül megbeszéltünk egy személyes találkozót Sipos Andrásékkal, hogy a jövőben milyen formában tudnánk együttműködni. 

4. Kommunikációs munkák a fesztiválhelyszínen

A fesztiválon az infópultnál minden nap kikerültek a programok, az összes nap programja előre, valamint az adott napé A0-s méretben. Az udvaroknál jellemzően ki voltak téve a helyszínhez köthető programok, érdekes színfolt volt a KKP programkezdést jelző “rikkancs” megoldása 🙂  

A tavalyi kb. 6 előadás felvétel helyett idén egy új megoldással, az előadókkal felvett 10-15 perces videóinterjúkkal próbálkoztunk. Az így elkészült videóinterjúk száma 40db lett, ezen felül készül 1db fesztivál hangulat videó is, amelybe drónfelvételek is kerülnek majd. Ezen felül készültek videó felvételek a zenekarokról, táncmulatságokról is. A videóinterjúkat heti rendszerességgel lehet majd megosztani, így a következő fesztiválig minden hétre jut majd egy-egy videóinterjú.  

Idén először készítettünk a fesztivállátogatókkal hatásmérő és visszajelző felmérést, amelyből 135db interjú született, ami a közel 10%-os megszólítási arányával már reprezentatívnak mondható. Ennek eredményeivel egy külön elemzésben foglalkozunk. 

A Kislépték segítségével idén tartottunk szörp- és lekvárversenyt is, amelynek kommunikációjában és zsűrizésében is részt vettünk. A jelentkezők száma alapján eredményes volt, érdemes a jövőben is folytatni. 

A fesztiválhoz idén is készült térkép, amely többségében elnyerte a látogatók tetszését, sajnos az utolsó pillanatban pár helyszínváltozás történt, emiatt nem volt teljesen pontos a nyomtatott verzió, amit a helyszínen átnyilazással korrigáltunk, valamint a jövőben még részletesebb térképre lesz szükség. 

A fotózás-videózás idén külön koordinátorral működött, ami nagyban segítette a hatékonyabb munkát. Mind fotókban, mind videókban jók vagyunk, a fotókat folyamatosan töltjük fel a https://www.flickr.com/photos/184853502@N05/albums/72157711245110503 flickr oldalra, ahová idén is összesen 1000 db válogatott fotó kerül fel. A 40 db interjú folyamatosan kerül majd ki a facebookra és az eGyüttment youtube csatornánkra. 

5. Utókommunikáció

A fesztivál utáni kommunikáció a nagy terhelés miatt lassan indult el, a legszükségesebb feladatok, mint a talált tárgyak, valamint a szörpverseny eredményhirdetése megtörténtek. Elindult a fotók feltöltése, folyamatban van a hangulatvideó vágása (remélhetőleg az önkéntes találkozóra elkészül) és elindult a videóinterjúk feldolgozása is.   

6. Összkép

A fesztivál kommunikációja összességében eredményesnek mondható. Soha nem fordult még elő, hogy ki kellett tenni a teltházas üzenetet, a visszajelzések is jellemzően pozitívak, általában jónak értékelték a program tájékoztatást, a nulla hulladék témában is tájékozottnak tűntek a látogatók. A munkát nehezítette a sokkal nagyobb feladatmennyiség és a rövidebb kampányidőszak. Viszont a tavalyi kommunikációs csapatnak több mint a fele idén is velünk tartott, ami hatékonyabb munkát eredményezett. A jó időjárás mellett az augusztusi kommunikációs hajrá is hozzájárulhatott, hogy végül teltházas lett a fesztivál.

7. Végezetül pár idézet a beérkezett szervezői értékelésekből

Hogyan értékeled az idei KOMMUNIKÁCIÓT? 

“A tavalyinál intenzívebb volt. A sajtó terén lehetne még fejlődni, illetve kipróbálni másképp, erről majd szóban. 😉 És két fesztivál közötti kommunikáció, illetve kapcsolattartás a gyüttmentekkel jó lenne.”

“Jó volt. A fesztiválon készült képeket viszont már nagyon várják, ezzel egy kicsit el vagyunk késve.”

“Megfelelő volt”

“Szerintem ez idén kifejezetten erős volt, jóra értékelem…”

“A fesztivál promóciója, a jegyeladások ösztönzése a lehetőségekhez képest jól és szervezetten zajlott. Az FB oldalt rendszeresen válaszolták és frissítették, egyéb megjelenések is voltak (bár ezeket nem foglalták össze, nem osztották meg mind az FB-n), a fesztiválról magáról viszont kevesebb PR cikk és kölcsönös partner-poszt született, mint tavaly.

A fotósok-videósok koordinációja jó kézben volt. A képanyagot még mindig nem sikerült elérhetővé tenni, így annak minőségéről nincs infó…”

“Szerintem a fesztivál előtt nagyon pörgött, mindig volt vmi új infó a fb-on, feszt alatti-utáni megjelenések szerintem jók és pozitívak voltak. Fesztivál után keveslem a képeket, amik felkerültek a fb-ra, tavaly több volt szerintem és valahogy a fotósok is pörgősebbnek tűntek az előző évben.”

“Az előzetes kedvcsináló jó volt, utólag még lehetnénk jobbak azt hiszem, vagy csak keveset fészbukozom.”


8. A kommunikációs csapat 

Komm felelősTóth Miklós
Sajtó, Facebook posztok felelőseForrai Marcsi
SajtósegítőkBogdán Tamás, Harazin Dorka, Csatlós Regi, Juhász Vera, Latorczai Balázs
Facebook posztolókForrai Marcsi, Tóth Miklós, Harazin Dorka 
ÜgyfélszolgálatIllés Andi, Forrai Marcsi, Molnár Ildikó, Harazin Dorka
Honlap fejlesztésTóth Miklós
Honlap tartalomfeltöltésTóth Miklós, Castillo Károly, Forrai Marcsi, Juhász Vera
CikkírókTóth Miklós, Forrai Marcsi, Bartus Andi (zéró hulladék-sorozat), Petik Kata
Insta, hírlevél kezelés, térképTóth Miklós
Fotó-videó koordinátorMélykúti Gergő
FotósokCzirko Csaba, Bakonyi Zsuzsa, Ignáczy Adrienn, Máy Lili, Vincze Szabolcs, Hudák László, Jin Song Shen
VideósokMélykúti Gergő, Bori Dániel, Takács Emőke, Jin Song Shen, Szalai Marietta (drón)
AppSzabó Gábor
Hatásmérő interjúztatókNemes Gusztáv, Orbán Éva, Balogh Pali, Sebők Lehel, Szenderák Gabriella, Castillo Károly, Nagymihály Bálint

2019. Október 14.